Według badań przeprowadzonych w 2010 r. przez PBS DGA, prawie co piąty Polak podejmuje działania zmierzające do zmniejszenia masy ciała. Większość osiąga ten cel poprzez dietę. Co ciekawe, aż jedna czwarta badanych zadeklarowała, że nie szuka żadnych informacji dotyczących odchudzania.

 

Jest wiele schematów i stereotypów, które kształtują nasze wyobrażenie o prawidłowym sposobie odżywania. Chcąc stracić na wadze, chętnie korzystamy z popularnych diet. Warto zdać sobie sprawę, że nie istnieje jedno gotowe rozwiązanie, które jest uniwersalne dla każdego organizmu. Aby skutecznie schudnąć, nie narażając przy tym swojego zdrowia, musimy skupić się na dopasowaniu odpowiednich posiłków do naszych indywidualnych potrzeb. Od czego zatem zacząć?

 

Zakupowe grzeszki

 

Kwestia właściwego dobrania produktów pojawia się już podczas robienia zakupów.  Widok kuszących smakołyków jest w stanie złamać niejedno postanowienie, a presja czasu wpływa na nasze decyzje zakupowe. Spiesząc się, wybieramy znane nam smaki lub niezdrowe półprodukty. Wystarczy jednak rozejrzeć się dokładniej po półkach sklepowych, aby znaleźć zdrowe i smaczne produkty

Jest wiele dań, które możemy przygotować ze świeżych i nieprzetworzonych produktów. Zamiast kupować spaghetti w popularnych spaghetteriach, możemy je przyrządzić z makaronu pełnoziarnistego, chudego mięsa wołowego, pomidorów i bazylii. Zrezygnujmy również z  jogurtów owocowych, które nie mają nic wspólnego z owocami, a zawierają aromat naturalny i spore ilości cukru. Alternatywą może być chudy jogurt naturalny z ulubionymi owocami, łyżeczką miodu lub syropu z agawy – mówi Magdalena Koźlik, dietetyk ze sklepu Smak Zdrowia.

Miłośnicy słodyczy mogą zastąpić ulubiony batonik suszonymi owocami lub gorzką czekoladą. Wysokokaloryczne chipsy warto zamienić na bogate w magnez migdały. To tylko przykłady pomysłów powodujących, że nasze menu staje się bardziej wartościowe.

 

Trafny wybór

 

To naturalne, że spośród tak dużej ilości artykułów spożywczych nie jesteśmy w stanie wybrać tych najlepszych dla nas. Co innego, gdyby przy zakupach towarzyszyła nam kompetentna osoba pomagająca dokonać rozsądnych wyborów. Nowością wśród ofert klubów fitness jest osobisty konsultant, który łączy w sobie cechy trenera i dietetyka. Do jego obowiązków należy przeprowadzenie wywiadu na temat sposobu odżywania, rozpisanie planu ćwiczeń i wykazu zalecanych potraw. Dodatkowo konsultant poznaje styl życia klienta i uczy go wybierania odpowiednich produktów podczas wspólnych zakupów. Taką usługę wprowadził ostatnio do swojej oferty poznański klub Remplus Fitness.

W czasie zakupów dietetyk opowiada o zaletach i wadach danych produktów. Ustała harmonogram posiłków i dobiera smaczne oraz zdrowe składniki. Na koniec klient otrzymuje również materiały, do których zawsze może wrócić i które przypomną to, co omawialiśmy podczas zakupów – mówi Agata Bednarek, manager poznańskiego klubu Remplus Fitness.

 

Trening czyni cuda

 

Nie należy zapominać, że sama dieta nie zbliży nas do wymarzonej sylwetki. Uzupełnieniem diety jest odpowiednio dobrany trening. Kluby fitness oferują wiele ciekawych zajęć, na których można spalić dużą ilość kalorii, zachowując dobry nastrój i chęć na dalsze ćwiczenia. Najważniejsze jest dopasowanie treningu do własnych możliwości i trybu życia oraz systematyczna realizacja planu. Pierwsze efekty zbilansowanej diety połączonej z wysiłkiem fizycznym pojawiają się już po tygodniu. Skutkiem zmiany nawyków jest nie tylko spadek wagi, ale także przypływ energii i lepsze samopoczucie.

Kiedy będziemy podejmować decyzję o odchudzaniu, trzeba pamiętać, że eksperymentowanie na własną rękę oznacza niską gwarancję skuteczności. Ponadto może być zagrożeniem dla zdrowia. Zasięgnięcie rady u specjalisty to najlepsze rozwiązanie. Warto mieć pewność, że wysiłek włożony w odchudzanie nie pójdzie na marne z powodu braku odpowiednich informacji.